Investigating High-Risk Terrorist Attacks

Police commanders involved in investigating a high-risk terrorist attack are required to demonstrate an advanced ability to handle competing priorities between intelligence, evidence and managing public safety.

As part of our support to Jordan’s civil security agencies, we are organising a three-part series of workshops to enhance their capabilities and capacities in this complex undertaking. 

This month we held the first of these workshops for 20 participants from the Public Security Directorate’s Forensics Laboratory Department, Explosives Handling Unit, Criminal Investigations Department, and Special Branch. Five operational members from the Gendarmerie also participated in the workshop, which focused on the theme of intelligence management. The workshops are also being made use of by the Public Security Directorate as part of their annual commitment to Continuous Professional Development. 

The first workshop drew on and explored key learning points from previous counter-terrorism incidents in Jordan, which highlighted the importance of clear leadership at each level, sound decision making processes, effective internal and external communication, and multi-agency working. 

Each workshop involves a table-top exercise, a simulated complex terrorist attack, and presentations from experienced UK Senior Investigating Officers (SIOs) who have led such complex investigations. 

The following two workshops will take place in December 2018 and January 2019, focusing on Forensic Strategy and Management, and Investigation Strategy & Management, respectively.


إن القادة المعنيّين بالتحقيق في الهجمات الإرهابية عالية الخطورة يتعيّن عليهم إظهار قدرة عالية على التعامل مع مختلف الأولويات المتداخلة بين الإستخبارات والأدلة وإدارة سلامة العامة والمحافظة عليها.

وضمن إطار الدعم الذي نقدمه للأجهزة الأمنية الأردنية، ينظّم فريقنا حالياً ثلاث ورش عمل لتعزيز مهارات الأفراد وقدراتهم في التعامل مع هذه المواقف المعقدة.

عُقدت الورشة الأولى هذا الشهر بحضور 20 مشاركاً من مختلف إدارات مديرية الأمن العام مثل إدارة المختبرات والأدلة الجرمية، ووحدة معالجة المتفجرات، وإدارة البحث الجنائي، والأمن الوقائي. كما شارك 5 من مرتبات قوات الدرك العملياتيين في هذه الورشة التي تُركّز على مفهوم إدارة الاستخبارات. وتَعْتَبِر مديرية الأمن العام هذه الورشات جزءاً من إلتزامها السنوي بتحقيق التطّور المهني المستمر.

استعرضت الورشة الأولى النقاط الأساسية التي يمكن استنتاجها من حوداث مكافحة الإرهاب السابقة في الأردن. تركّز هذه النقاط الأساسية على أهمية كل من القيادة الواضحة على جميع المستويات، والطريقة الصحيحة لصنع القرار، والتواصل الفعال داخلياً وخارجياً، والعمل بالتعاون بين مختلف الأجهزة الامنية.

تشتمل كل ورشة من ورشات العمل على تمرين نقاشي، وهجوم إرهابي تشبيهي، وعروض يقدمها كبار المحقّقين المحترفين من المملكة المتحدة والذين كانوا قد قادوا تحقيقات معقّدة سابقاً.

سيتم عقد الورشة الثانية والثالثة في كانون الأول 2018 وكانون الثاني 2019 وستركز إحداهما على إدارة الأدلة الجنائية واستراتيجيتها بينما ستركز الأخرى على إدارة التحقيقات واستراتيجيتها.