Responding to Violence Against Hospital Staff | الاستجابة للعنف ضدّ الطاقم الطبي في المستشفيات

Workplace violence against healthcare providers is global phenomena caused by a range of factors – many of which defy easy solutions. But working with hospital staff to help them mitigate and de-escalate conflict provides them with an important line of defence against potential abuse.

We’ve been working with the Community Police in Mafraq Governorate to address this problem, which affects staff working in Mafraq Government Hospital. A 2011 survey  identified that more than 75% of healthcare providers across Jordan have experienced workplace violence, whether verbal or physical. More recent data from the Jordan Medical Association reveals that Jordan’s courts saw 54 cases of physical violence against doctors between April 2016 and July 2017.

Such abuse diverts medical staff from their primary duty of caring for patients and creates a difficult working environment for doctors and nurses. That’s why in our Personal Safety Awareness workshops we are covering a number of models and theories that will allow hospital staff to diffuse such situations quickly and safety. These include body language and emotional intelligence role play exercises that encourage participants to reflect on how to engage with abusive individuals effectively and in a way that facilitates conflict resolution before police or security staff arrive. 

Watch our video above for more information about the intervention, which came about through our community engagement programme with the Community Police in Mafraq. 


بات العنف ضدّ العاملين في قطاع الرعاية الصحية آفة عالمية ناجمة عن عدّة أسباب معظمها لا يسهُل إيجاد الحلول السهلة به. والعمل مع الطاقم الطبي ومساعدته على التخفيف من التواترات في حالات الاعتداء يساهم في تزويدهم بآليات مهمّة للدفاع عن النفس ضدّ أي اعتداءٍ مُحتَمَل.

لقد تعاون فريقُنا مع الشرطة المجتمعية في محافظة المفرق من أجل معالجة هذه المشكلة التي وللأسف تهدّد الطاقم الطبي في مستشفى المفرق الحكومي. وفقًا لدراسةٍ أجريت في العام 2011، تبيّن أنّ أكثر من 75% من العاملين في قطاع الرعاية الصحية في الأردن هم ضحايا عنف جسدي أو لفظي في أماكن عملهم. كما وأظهرت دراسة أكثر حداثة أجرتها المؤسسة الطبية الأردنية أنّ المحاكم الأردنية سجّلت أكثر من 54 قضيّة عنف جسدي ضدّ الأطبّاء بين نيسان 2016 وتمّوز 2017.

وتتسبّب اعتداءاتٌ كهذه بتشتّت تركيز الطاقم الطبي عن مهمّته الأساسية وهي الاهتمام بالمرضى، ويُمسي مكان العمل صعبًا ومتوتّرًا بالنسبة للأطباء والممرضين/الممرضات. لذلك تُغطّي ورش عملنا التوعوية بأمور السلامة عددًا من النماذج والنظريات التي تساعد الطاقم الطبي على التصدي لبعض الحالات بسرعة وسلامة. ومن بين هذه المناهج تأتي تمارين توزيع أدوار حول لغة الجسد والذكاء العاطفي تحفّز المشاركين على التفكير في كيفية التفاعل مع الأشخاص المُعتدين بطريقةٍ فعالة تؤدي إلى تسهيل حل النزاعات قبل وصول رجال الشرطة أو الأمن.

شاهدوا الفيديو الخاص بفريقنا للمزيد من العلومات حول نشاطنا الذي يقع ضمن إطار برنامج الشراكة بين فريق دعم الشرطة والشرطة المجتمعية في المفرق.

Staff at Mafraq Government Hospital

Staff at Mafraq Government Hospital