Training of Tactical Operations Command Trainers | تدريب مدربين في مجال قيادة العمليات التكتيكية

TOC Bronze@0,33x.jpg

The UK Policing Support Team is providing support to the Gendarmerie to improve its strategic and operational capability to respond to critical security incidents.

Tactical Operations Command training is an essential component of this support. In addition to providing the training for Gold- and Silver-Level commanders previously written about, we are also supporting Bronze-level commanders of tactical firearms operations.

Last week, 12 Bronze-level commanders completed our Tactical Operations Command (Bronze) course. As with the Gold and Silver Tactical Operations Command courses, the training provides commanders with the necessary tools to help them balance the inherent requirements of all tactical operations: minimising the risk of lethal force being used and the risk to members of the public, while maximising the safety of Gendarmerie assets.

The participating commanders on the Bronze TOC course are addressed at their graduation ceremony by UKPST Project Manager, Gordy Harper, and the Head of the Gendarmerie training facility at Swaga, Colonel Bakr Al Rawashdeh

In the dynamic, fast-paced environments that tactical firearms commanders operate, familiarisation with these tools and procedures speeds up effective decision making and helps commanders to eliminate the threat to life at the earliest possible moment.

One participant of the most recent Tactical Operations Command (Bronze) course said of the training:

“I wanted to learn how to lead a team in a duty. I found that learning about the administrative hierarchy, and the gradual use of force as per the Jordanian law and human rights principles was useful. The most important information I learned was on how to communicate with silver commanders and how to coordinate with other agencies.”

To maximise the impact of these courses we have selected six of the twelve participants to be taken through a four-part Training of Trainers process.

In the first of these steps, the candidate trainers will learn how to use a key set of techniques for teaching adults. The second step involves observing UKPST Police Advisors deliver another Tactical Operations Command (Bronze) course. This is designed to prepare the candidate trainers for the third stage: co-delivering one of these courses with UKPST Police Advisors. In the final stage, the candidate trainers will deliver a course on their own, which will be assessed by UKPST Police Advisors.

It is intended that the courses will be delivered initially to Gendarmerie commanders from Rapid Response Units, and later to commanders from other units. 


يقوم فريق المملكة المتحدة لدعم الشرطة بتقديم الدعم لقوات الدرك من أجل تطوير الإمكانيات الإستراتيجية والعملياتية لدى الضباط في الإستجابة للحوادث الأمنية الحرِجة.

يعتبر التدريب في مجال قيادة العمليات التكتيكية من المكونات الأساسية لهذا الدعم. فبالإضافة إلى تقديم التدريب للقادة على المستويين الذهبي والفضي، والذي تكلّمنا عنه في مقالة أخرى [الرابط]، يتولّى فريقنا مهمّة دعم قادة المستوى البرونزي المسؤولين عن العمليات التي يتمّ فيها استخدام الأسلحة النارية.

الأسبوع الماضي أنهى 12 قائداً برونزياً دورة قيادة العمليات التكتيكية (المستوى البرونزي). وتمامًا كدورات قيادة العمليات التكتيكية (المستويين الذهبي والفضي)، يزوِّد هذا التدريب القادة بالأدوات الضرورية لمساعدتهم على موازنة المتطلبات الجوهرية في كافّة العمليات التكتيكية: أي تقليص مخاطر استخدام القوة المميتة وتقليص المخاطر على العامة إلى أقصى الحدود، مع الحفاظ إلى أقصى الحدود على سلامة موارد قوات الدرك.

في البيئة الديناميكية السريعة التي يعمل فيها قادة العمليات التكتيكية باستخدام الأسلحة النارية، من الضروري أن يكون لدى القادة إلمام في نماذج وإجراءات القيادة، ما يساهم في اتّخاذ القرارات الفعّالة بشكل أسرع وفي إلغاء التهديد في أسرع وقت ممكن.

قال أحد المشاركين في دورة قيادة العمليات التكتيكية (المستوى البرونزي) الأخيرة:

"أردت أن أتعرف أكثر إلى كيفية قيادة الفريق في الواجب. واكتشفتُ أنه من المفيد معرفة التدرّج الإداري في القيادة والتدرّج في استخدام القوة وفقًا للقانون الأردني ومبادئ حقوق الإنسان. وأهم معلومة اكتسبتها، كانت عن كيفية التواصل مع القادة على المستوى الفضي وكيفية التنسيق مع الأجهزة الأُخرى."

ولضمان أفضل النتائج في هذه الدورات، اختار فريقنا ستة من المشاركين الإثني عشر للمشاركة في دورة لإنتاج المدربين سوف تُقسَم إلى أربعة أجزاء.

سيتعرف مدرّبو قوات الدرك كخطوةٍ أولى على كيفية استخدام سلسلة من التقنيات الأساسية المتَّبَعة في تعليم الأشخاص الراشدين. الخطوة الثانية هي مراقبة مدرّبي الدرك للخبراء البريطانيين خلال تقديمهم لدورة قيادة العمليات التكتيكية (على المستوى البرونزي). وتم تصميم هذه الخطة لإعداد فريق مدرِّبي الدرك للمرحلة الثالثة: وهي التقديم المشترك للتدريب في واحدة من هذه الدورات بين فريق مدرّبي الدرك والفريق البريطاني. ثمّ تأتي المرحلة النهائية، التي سيقوم فيها مدرّبو الدرك بتقديم دورة تدريبية بمفردهم، على أن يخضعوا للتقييم من قبل الفريق البريطاني.

ومن المتوقّع تقديم الدورات أوّلاً لقادة الدرك التابعين لوحدات الرد السريع، على أن يتم تقديمه لاحقاً للقادة التابعين للوحدات الأُخرى